laossss - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Katja Barendse - WaarBenJij.nu laossss - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Katja Barendse - WaarBenJij.nu

laossss

Door: katja

Blijf op de hoogte en volg Katja

24 Februari 2014 | Laos, Don Det Tok

Nu ik dit schrijf zit ik in een minivan naar the 4000 islands, gelukkig is dit een reisje van maar 3 uur.

De laatste keer dat ik een stukje schreef zat ik in de bus naar vang vieng.
Vang vieng was super leuk, het centrumpje was eigenlijk verschrikkelijk omdat er overdag al ladderzatte toeristen rondlopen door het tuben. Je gaat dan in een band de mekong op en stopt bij allemaal barretjes waar je dan gratis shotjes enz krijgt. En ik moet toegeven, voor een dagje was dat super leuk;p maar sommigen maken het echt iets te bont. Buiten het centrum was het heel mooi, de mooiste omgeving die ik tot dan toe op deze reis had gezien. Omringd door bergkappen in de mekong kajakken was echt beautifull.
De eerste drie dagen heb ik vooral met stef, pim en nog 6 nederlandse jongens en lize doorgebracht en zijn we dus gaan tuben en naar the blue lagoon geweest, daarna vertrokken zij naar Vientiane. Ik bleef nog in Vang Vieng om op Hannah te wachten. De dagen erna ben ik vooral met de drie jongens die ik al in pai had ontmoet omgegaan en ben ik met max een berg opgeklommen, wat ik eigenlijk wel het leukste en mooiste vond van vang vieng. Verder nog naar grotten geweest, kajakken en nog een keer the blue lagoon. Dat is dus een lagoon met very blue water, very pretty. Ook leuk is dat je er van een boom het water in kan springen en er schommels en touwen hangen.

Na twaalf dagen apart van elkaar te zijn geweest gingen hannah en ik weer meeten in Vientiane. Daar ben ik toen met een meisje uit zwitserland, stefanie, heen vertrokken.
Vientiane was gewoon een vieze benauwde stinkende rotstad en ik was dus ook heel blij toen hannah,stefanie en ik vientiane verlieten om naar Tha Khaek te gaan. Dat was me toch een bumpy ride op een kapotte stoel die bij ieder hobbeltje op en neer vloog, toch had ik niks te klagen want er moesten ook mensen op plastic krukjes in het gangpad zitten, zeven uur lang!
In de bus naar tha khaek hebben we nog een zwitsers meisje leren kennen, Romaine, waar we nu nog steeds mee zijn.
De eerste avond was hannah niet zo lekker en ben ik met stefanie en romaine gaan eten.
Daarna hebben we geregeld dat een local ons de volgende dag naar de konglon cave wilde brengen voor een stuk goedkoper dan een touristische tour.
Dus de volgende dag stond bij ons om half negen een laotiaan voor het hotel op de stoep. Samen met stefanie,hannah, romaine en nog twee nl meiden begonnen we aan de 4 uur heen en 4 uur terug durende reis, voor een grot ja.. Maar wauw die grot was het waard! Zo gauw we in het kleine houten bootje stapte kreeg ik net zo'n gevoel als in de fata morgana in de efteling maar dan x10. We sjeesden met grote ogen door die enorme en donkere grot langs stalagtieten en stalagmieten. En het is moeilijk uit te leggen hoe indrukwekkend het was, maar dat was het dus.
Diezelfde nacht zijn romaine stefanie hannah en ik nog naar pakse vertrokken. Er was alleen nog plek in de local bus. Dus daar gingen wij met twee broeken, drie shirts, sokken en een jas aan de bus in om twaalf uur snachts. De bus zat helemaal vol en wij waren echt de enige buitenlanders, je voelde de ogen prikken.
Toen we om 8 uur in pakse aankwamen zagen we een groepje van ongeveer vijf jonge monikken met stalen potten door het stadje lopen waar de lokale bevolking dan eten in deed. Eindelijk waren we in het echte laos.
Die dag hebben we meteen alles geregeld voor de aankomende, en leukste dagen die ik in laos heb gehad. We gingen een loop doen, de bolaven loop oftewel drie dagen op een scooter door dorpjes en langs mooie watervallen en uitzichten rijden.
Hoeveel we in die dagen hebben gezien en hoe leuk het was is moeilijk op te schrijven,ik vond het geweldig. De eerste nacht sliepen we in tad lo, een klein dorpje. In het guesthouse waar wij sliepen leerden de lokale kinderen engels, pfoee de schattigste kindjes die ik ooit heb gezien. Toen ik een jochie mijn camera gaf ging hij opgewekt alles filmen, en dat deed hij goed want het is een heel leuk filmpje die ik ook wel op dit blog zal zetten. Ons plan was om maar twee dagen te gaan maar omdat we zo snugger waren de tweede dag in de tegengestelde richting te rijden hebben we er maar drie van gemaakt. Helaas hebben we de tweede dag stefanie op de bus terug naar pakse moeten zetten omdat ze ziek was, en helaas niet zomaar een griepje nee dengue fever.
Verder hebben we die dag vooral op de scooter gezeten en zijn we na een heerlijk bakje ijs en chocola op zaterdagavond al om negen uur gaan slapen.
De volgende dag, gisteren dus, zaten we al om 8 uur fris en fruitig aan het ontbijt, nouja laat die fris en fruitig maar weg. Derde dag in dezelfde kleren en niet gedoucht,blegh.
Dit was misschien wel de leukste dag, we hebben toen 4 watervallen gezien waaronder de grootste van zuidoost azie. Ook ben ik na twintig keer over het randje te hebben gekeken van een (hele hoge!!;p) afgesprongen.
Daarna begonnen aan de terug weg naar pakse. Van heaven naar the highway to hell. Vreemd genoeg werd de weg hobbeliger en van zand hoe dichter we Het centrum kwamen. En je wordt van alle kanten ingehaald. Links en rechts, op een rechte weg en in een bocht, door afslaand en doorgaand verkeer. Spiegelen?dat kennen ze niet. Net zoals een snelheidslimiet. Terwijl je 60 rijdt sjeesen ze je zonder helm super hard voorbij en ik kijk er ook niet meer van op als ze een kip,geit of zelfs een baby op schoot hebben.
Toch was ook dit wat deze loop zo leuk maakte, we zagen iets van het echte laos. We werden niet op een negatieve manier bekeken en de meeste mensen zwaaiden of riepen hard sawadii(hallo). We hebben bijvoorbeeld ook nog bij een local een kopje koffie gedronken terwijl die ons alles over zijn koffiebonen uitlegde.
Helaas eindigden we in pakse in het ziekenhuis, waar de arme stefanie nu nog steeds lijkbleek ligt. Gelukkig komt haar vriendin vandaag in pakse aan. Want dat ziekenhuis is niet zoals in nl. Het ziet er nog killer en kaler uit dan een nederlandse gevangeniscel. Ik hoop dat er vanaf nu echt geen ziekenhuis bezoeken meer komen want ik krijg het idee
Dat ik ongeluk breng. Nu gaan we uitrusten op het strand:):)
Liefsss katja
P.s.
Ben nu 5 weken onderweg en heb ongeveer
In 18 verschillende bedden geslapen
12 uur in het vliegtuig
13 uur in de local bus
14 uur in de nachttrein
8 uur in de lokale trein
37 uur in mini van en busjes
17 uur op een scooter

  • 24 Februari 2014 - 08:40

    Els:

    Lieve Katja
    Ik wist niet dat jij ooit in een Nederlandse gevangeniscel was geweest ( ha ha)
    Grappig dat rijtje van het vervoer en de bedden. Dat herinner ik me ook goed, al dat reizen. Maar dat is ook wel weer een avontuur. Nu maar lekker even uitrusten he. Liefs mama

  • 24 Februari 2014 - 08:40

    Margje:

    Hey lief zusje!

    Leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt en gaat doen :). Gelukkig heb ik je vrijdag best wel uitgebreid "gesproken" over de app :). Zo te lezen ben je wat fitter nu ...
    Veel plezier ...Wat gaat de tijd snel 5 weken alweer!! Geniet van t strand...
    Ik zit dit te typen achter mijn bureau , verschil moet er wezen ;).
    Het is wel sochtends al vroeger licht !

    dikke knuffel van mij xxxxxxx

  • 24 Februari 2014 - 09:19

    Harry:

    Lieve Katja,
    Sawadii! Veel plezier tijdens het eiland hoppen. Dikke kus, pappa

  • 24 Februari 2014 - 10:16

    Laila:

    Kattt! Leuk dat lijstje op het einde! Valt nog mee.. met reizen :P Klinkt allemaaal leukkk. Vooral ook de plaatsen opzoeken zonder alle touristen ;) xx

  • 24 Februari 2014 - 22:02

    Geerte:

    Sawadiii Katja,

    Wat een leuk stukje! En wat een avonturen maak je mee! Die mooie natuur en grotten in Laos wil ik zeker ook nog zien. Ik herken de sfeer en het engels praten, wat je in dit stukje voor veel dingen al gebruikt helemaal! Soms weet je in het in het Nederlands niet meer uit te drukken..
    En die vieze kleding en geen douche moet toch geen probleem zijn!? Dat was het op de scoutingkampen en festivals anders noooooooit ;)

    Maak er nog iets van en geniet Katja!

    Liefs Guitar

    p.s. Mooi overzichtslijstje aan het einde!
    p.p.s. Zullen we een keertje skypen?

  • 24 Februari 2014 - 23:19

    Hans:

    Ha Katja, fijn dat jullie weer samen plezier maken. Ik geloof nooit dat jij ongeluk brengt. Eerder het tegenovergestelde. Groetjes, Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Katja

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 11222

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 09 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: